Zou het?


Na de langste dag verstomt de vogelzang geleidelijk. Daar is niks onnatuurlijks aan. De meeste jongen zijn al uitgevlogen, de oudervogels gaan in de rui en houden zich gedeisd, vermoeid en kwetsbaar als ze zijn. Maar het zal nu toch ook vooral door de hitte komen dat ik ’s ochtends vroeg nauwelijks een vogel hoor. Waar komt die hitte vandaan?

De enige die zich nergens iets van aantrekt is de blauwe reiger. Die heeft hier sinds vorig voorjaar een nest in de singel gemaakt. Hij benut de wat koelere uren om het nest te repareren en vliegt voortdurend aan met takken in zijn bek. Zien kan ik dat nest net niet maar ik hoor telkens zijn rauwe kreet als hij er landt. Bij reigers is het verschil tussen ♂ en ♀ niet te zien: waarom denk ik nou weer dat de man met nestmateriaal aan het zeulen is?

Ik denk wel eens vaker iets wat bij nadere beschouwing volstrekt onhoudbaar is. Tot zo ver is er niets verontrustends aan dat ik, kijkend naar de verrichtingen van die reiger, onweerstaanbaar aan Johan Remkes denk. Die droeg ook van alles aan. Iedere verdere overeenkomst berust geheel op toeval. Hoewel.

Gisteren produceerde de huidige regering haar plannen om het stikstofprobleem op te lossen. Eindelijk. Daar zal het door komen dat mij Remkes voor de geest komt. ‘Niet alles kan’ (2019). En: ‘Wat wel kan’ (2022). Daar was geen woord Parlementair Haags bij. Misschien duurde het daarom wel zo lang voordat Remkes’ inzichten een beetje indaalden. Vermoedelijk klonk ook de boodschap te rauw. Achteraf kijk je in de kont van de koe, of Achteraf is het mooi wonen, ik weet het, maar wat is er nodeloos gedraald door dat zwakzinnige BBB-gedoe.

Ieder zal zijn (of haar) zegje doen. Wie opgelet heeft kan de standpunten zo in kolommen noteren. Komende week zal er in de Tweede Kamer over de plannen worden gedebatteerd. Wie de politiek volgt kan zo de Handelingen der Tweede Kamer der Staten-Generaal uitschrijven. De stemverhouding ligt ook al vast en op wat politieke koehandel en handjegeklap na is het enige wat nog roet in het eten kan gooien een boerenopstand.

Misschien vormen de kabinetsplannen het begin van een oplossing. Héél misschien. Want zolang er nog geen lineair en causaal verband onwedersprekelijk is aangetoond tussen de manier waarop wij onze fossiele samenleving hebben ingericht, de voedselketens, de huidige tropische nachten en de matineuze stilte op mijn balkon kan ik alleen maar hopen dat het deze keer wel goed uitpakt. Ik doe heel erg mijn best.

Plaats een reactie